tisdag 9 oktober 2012

Chicza

Jag har tidigare bloggat om det ekologiska tugummit, Chicza. Våra barn älskar det! Och vi älskar att det inte är syntetiskt gummi och massa annat skit de tuggar om de nu måste tugga tuggummi. Och det är tydligen väldigt viktigt att få göra ibland när man är 7 år har vi förstått. Detta har i alla fall löst våra tuggummiproblem och därför vill jag även tipsa er om det!

Ingredienser: Pulveriserad ekologisk torkad sockerrörsjuice, ekologisk naturgummibas, ekologisk glukos, ekologisk agavesaft, ekologisk mint, citron, grönmynta eller kanelsmak.  

Det 100% naturliga tuggummit skördas av Chicleros genom en uråldrig process från Chicozapote-träd i Gran Petén-området som ligger i den sydöstra mexikanska regnskogen. Träden kan leva och producera gummi i över 300 år. De är viktiga för regnskogen och regnskogen är viktiga för dem. Träden skadas inte av skördeprocessen. Produkten härstammar från naturen och återvänder till naturen då den är biodynamiskt nedbrytbar. Det fastnar inte på asfalt och skadar inte fåglar eller djur om slarvigt bortkastat eller utspottat, men snälla kasta tuggummit i en papperskorg. Är det inte fantastiskt att kunna hjälpa sig själv, regnskogen och miljön bara genom att tugga tuggummi?

Tuggummit finns nu tillgängligt för allmänheten. Jag träffade återförsäljare av Chicza på miljömässan jag var på i helgen där de bland annat introducerade en ny smak. De gav Miljön&Vardagen ett par paket tuggummin som vi tänkte ha som en tävlingsvinst till er denna månad - så håll utkik om ni vill testa! Gilla gärna Chicza Sverige på facebook och surfa även gärna in på www.aroha.se eller maila care@aroha.se om ni vill veta mer.

Tidigare blogginlägg om Chicza:
http://miljonochvardagen.blogspot.se/2012/10/mina-mass-fynd.html
http://miljonochvardagen.blogspot.se/2012/09/lordagsmys.html 

2 kommentarer:

  1. Hejsan! Jag skulle jätte gärna ge Chicza tuggummi till min lillasyster på hennes födelsedag, Jag är själv väldigt naturintresserad och vill jätte gärna att hon också blir det!

    Tack och hej!

    Mvh
    Sixten

    Titta gärna in på min hemsida: http://naturinfo.jimdo.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fin hemsida ni har Sixten! Lägg gärna en kommentar på vår tävling http://miljonochvardagen.blogspot.se/2012/10/tavling-chicza-ekologiskt-tuggummi.html där du kan vinna två paket Chicza. Motiveringen tillsammans med ett miljötips. Lycka till!

      Radera