tisdag 23 oktober 2012

Äggfri pannkaka

Provar mig fortfarande fram i den äggfria världen efter att vi konstaterade äggallergi på minstingen. Jag har fått många tips och hittat många recept när jag surfat runt på äggfria pannkakor. Denna tjockpannkaka blev jättegod! Har inte testat att göra tunna ännu. Istället för ägg använde jag i detta recept linfröavkok och tog linfröna som blev över till att baka bröd. Bloggar recept på de linfröbullarna senare!

Pannkakor är ju en barnfavorit och de är mycket besvikna att det inte blir lika ofta nu för tiden. Alla tre barnen är fortfarande sjuka så då blir det mer mat enligt deras önskemål. Här serverat med rivna äpplen och och hemmagjord kanelglass.



Äggfri pannkaka
3 personer

Ingredienser:
4dl vatten
1 dl linfrön
3 dl mjöl
1 dl havregryn
5 dl mjölk
lite salt efter behag
smör

äpplen
grädde
kanel

Gör så här:
Koka linfröna med vattnet tills det tjocknar. Sila bort linfröna. Spara och använd till exempel till att baka bröd. Använd linfröavkoket istället för ägg och vispa det tillsammans med mjöl, havregryn, mjölk och salt. Häll upp i en långpanna med bakplåtspapper. Klicka över lite smör. Grädda i ugn 200 grader i ca 30 min. Vispa under tiden grädde och blanda i kanel. Frys gärna in så att det blir som glass. Riv äpplen och servera till.




2 kommentarer:

  1. Hej! Är själv äggallergiker sedan jag var ett år. (Är nu 20) För några år sedan hittade jag ett äggersättningsmedel som finns i de flesta ica o konsumbutikerna i ex glutenfri-hyllorna, 'no egg' heter det. Går utmärkt att både laga mat och baka med som vanligt! Lycka till (: Mvh Rebecca


    Såhär ser den ut:
    http://www.google.se/imgres?imgurl=http://shop.goodstore.se/public/img/user/1991.jpg&imgrefurl=http://shop.goodstore.se/no-egg-pulver-glutenfri-200g/588-0&h=573&w=313&sz=63&tbnid=jZJMTSxE7AsAkM:&tbnh=90&tbnw=49&zoom=1&usg=__VvgzYa7eFn8WrAuE62OSR6Vk-uU=&docid=FPMFgm17d0YKTM&hl=sv&sa=X&ei=kpQaUaH-O-qE4ASOk4HoAg&sqi=2&ved=0CDoQ9QEwAw&dur=1296

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Rebecca! Vi har faktiskt "no egg" hemma och testat det några gånger men inte lyckats så bra. Matpajen blev tex rinnig och konstigt grynig. Tyvärr. Jag kanske inte har gett det en ärlig chans. Ska helt klart testa det igen! Det var ett tag sedan nu. Tack :) Anna

      Radera